Projekt edukacyjny „Jesteśmy przyjaciółmi Ziemi” w grupie „Motylki”
Grupa „Motylki” w dniach 7 – 11 kwietnia 2025 roku realizowała projekt edukacyjny pod nazwą „Jesteśmy przyjaciółmi Ziemi”. Dzieci dowiedziały się, czym jest recykling, w jaki sposób można powtórnie wykorzystać niektóre odpady, a także dlaczego tak istotne jest segregowanie odpadów i w jaki sposób to robić poprawnie.
Dzieci poznały symbol recyklingu składający się z trzech strzałek podążających w kierunku wskazówek zegara. Dowiedziały się, że ten właśnie symbol mogący widnieć na opakowaniu oznacza , że takie opakowanie nadaje się do ponownego przetworzenia. „Motylki” wykonały pracę plastyczną na temat „Symbol recyklingu”, wypełniając szablon kawałkami papieru – dzięki czemu z pewnością symbol ten jeszcze trwalej zapadnie w pamięci dzieci po to, aby podczas zakupów być świadomymi konsumentami, dbającymi o planetę Ziemię. Dzieci uczyły się segregować odpady, wrzucając sylwetki odpadów do odpowiednich pojemników : niebieskiego, zielonego, żółtego, czerwonego, szarego.
Podczas ćwiczeń gimnastycznych dzieci ćwiczyły z wykorzystaniem niecodziennego przyrządu w postaci plastikowej butelki. Jedną z zabaw dydaktycznych, która szczególnie zainteresowała dzieci była zabawa „Uratuj planetę Ziemię”. Dzieci wykazały się ogromną wiedzą na temat dbania o naszą planetę; opowiadały o problemach Ziemi, a także o możliwych sposobach rozwiązania ich. Liczne działania człowieka, jak wycinanie drzew, nadmierna ilość spalin, plastikowe torby spożywcze, czy wyrzucanie śmieci w miejsca do tego nieprzeznaczone, to tylko kilka z wielu czynników zatruwających Ziemię. „Motylki” podawały propozycje, jak pomóc planecie : sadząc nowe drzewa, wybierając rower lub komunikację miejską, biorąc z sobą na zakupy torbę wielokrotnego użytki, a także segregując odpady.
Dzieci w ramach zabaw matematycznych układały „ekorytmy”, kończąc zaproponowany ciąg znaków. Uczestniczyły też w quizie z wykorzystaniem ekranu multimedialnego. Aby stać się jeszcze bardziej świadomym „Małym Ekologiem”, dzieci poznały niektóre znaki ekologiczne, a także poznały przykłady tak zwanych odpadów niebezpiecznych. Dowiedziały się, że takie odpady nie mogą być umieszczone razem z innymi śmieciami, tylko w koszach specjalnie do tego rodzaju odpadów przeznaczonych. Dzieci omówiły ponadto drogę odpadów od momentu wrzucenia ich do odpowiednich koszy do momentu poddania ich recyklingowi, np. na przykładzie makulatury: od wrzucenia jej do odpowiedniego pojemnika do momentu uzyskania dzięki temu nowej książki.
Mnóstwo radości dało dzieciom wykorzystanie rolki po papierze toaletowym oraz plastikowej butelki do wykonania prac plastycznych. Kolorowe, pełne pomysłu dzieła, które powstały, ozdabiają salę przedszkolną. Dzieci wycinały, przyklejały, ozdabiały według własnego pomysłu, usprawniając małą motorykę.
Aby zadbać o aparat mowy, dzieci wykonywały ćwiczenia usprawniające go – „Gimnastyka buzi i języka” z wykorzystaniem kart „Wesoła kula ziemska”. Przedszkolaki stworzyły wspólnie „Kodeks Małego Ekologa”, wymieniając działania mające na celu pomoc planecie. Zawarta została umowa przestrzegania zasad zapisanych w kodeksie w codziennym życiu, zarówno w domu, jak i w przedszkolu. Ponadto dzieci układały puzzle z pociętego na części obrazka, pokonywały „labirynt” – drogę odpadów, kreśliły po śladzie oraz kolorowały kulę ziemską według kodu.
Miniony tydzień był czasem uwrażliwienia, zwrócenia uwagi przedszkolaków na potrzeby naszej planety - w myśl zasady „Cokolwiek przydarzy się Ziemi, przydarzy się też człowiekowi”.